sand bottom

press releases

Tretjakovin galleriaan ensimmäinen suomalaisnäyttely - Ruukki on kuvanveistäjä Kari Huhta-mon näyttelyn pääsponsori

Lehdistötiedote 14.8.2009

Tretyakov - studio, Kari Huhtamo

Kari Huhtamo on ensimmäinen suomalaistaiteilija, joka on kutsuttu pitämään näyttely venäläisten suuresti arvostamassa kansallisgalleriassa. Ruukin sponsoroimassa näyttelyssä on esillä taiteilijan teoksia ja grafiikkaa lähes 30 vuoden ajalta.

Huhtamo tunnetaan kuvanveistäjänä omaperäisestä ja lennokkaasta tyylistään. Töiden aiheet liittyvät usein luontoon. Veistostensa materiaalina Huhtamo käyttää pääasiassa terästä.

- Olemme tehneet yhteistyötä Kari Huhtamon kanssa aiemminkin, ja siksi tämän näyttelyn tu-keminen tuntui meille luontevalta jatkolta. Ruukki on vahvasti läsnä Venäjällä, ja se on tärkeä kasvumarkkinamme. On hienoa, että voimme olla tukemassa suomalaistaiteilijaa Venäjällä, Ruukin markkinointijohtaja Taina Kyllönen sanoo.

Teräs on monipuolinen ja pinnaltaan täsmällinen materiaali, joka taipuu erikokoisiin teoksiin. Näyttelyssä esillä olevista teoksista valtaosa on valmistettu teräksestä. Kutsun saaminen Tretjakovin galleriaan ensimmäisenä suomalaistaiteilijana on suuri kunniaosoitus.
– Se osoittaa, että venäläisissä asiantuntijapiireissä on kiinnostusta suomalaista nykytaidetta kohtaan, taiteilija Kari Huhtamo sanoo.

Variatio arctica sculptura -näyttely on esillä Tretjakovin galleriassa Moskovassa 3.9.–4.10.2009. Näyttelyn suojelija on Tasavallan presidentti Tarja Halonen. Ruukki on näyttelyn pääsponsori. Lisäksi näyttelyä tukevat Suomen Kulttuurirahasto, Alfred Kordelinin edistys- ja sivistysrahasto, Valtion kuvataidetoimikunta, opetusministeriö, ulkoasiainministeriö, Sanoma Magazines B.V., Finntemet Oy ja Frame.

Lisätietoja: Taina Kyllönen, markkinointijohtaja, Ruukki, puh. 020 59 29040

Rautaruukki toimittaa metalliin perustuvia komponentteja, järjestelmiä ja kokonaistoimituksia rakentamiseen ja konepajateollisuudelle. Metallituotteissa yhtiöllä on laaja tuote- ja palveluvalikoima. Yhtiöllä on toimintaa 26 maassa ja henkilöstöä 13 000. Liikevaihto vuonna 2008 oli 3,9 miljardia euroa. Osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (Rautaruukki Oyj: RTRKS). Yhtiö käyttää markkinointinimeä Ruukki.

www.ruukki.com

Kuvanveistäjä Kari Huhtamo

Kari Huhtamo, TaT, syntyi Rovaniemellä 11.1.1943. Hän opiskeli Taideteollisessa oppilaitok-sessa v. 1961–63 ja Suomen taideakatemian koulussa v. 1963–64.

Huhtamon tuotanto käsittää veistosten, mitalien ja muotokuvien lisäksi litografioita, serigrafioita ja tekstiiliteoksia.

Taiteilijan töitä on ollut esillä kymmenissä näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla, ja hän on me-nestynyt lukuisissa veistoskilpailuissa.

Huhtamo on tehnyt kaikkiaan yli 50 julkista teosta, mm. moniosaisia tilateoksia sekä reliefejä rakennusten julkisivuihin ja sisäseiniin. Veistoksista tunnetuimpia ovat Polskis Oulussa (1976), Lapin jälleenrakennuksen muistomerkki Rovaniemellä (1977), Sulavesi Jyväskylän yliopistossa (2000) ja Aaria Mikkelin konsertti- ja kongressitalo Mikaelissa (2002).

Huhtamo sai kuvataiteen valtionpalkinnon vuosina 1969 ja 1973. Vuonna 2004 taiteilijalle myönnettiin Lapin yliopiston taiteen kunniatohtorin arvo, ja vuonna 2007 hänet nimitettiin Suomen kuvanveistäjäliiton kunniajäseneksi.

www.Huhtamo.com

press releases - Kari Huhtamo

Kari Huhtamo HOME

for next click the pictures